So - Vecka 20 7A och 7B
Sahällskunskap
Idag har vi haft samhällskunskaps-intro På måndag 18/5 ska era enskilda mind maps/tankekartor vara inne och vecka 22 påbörjas den muntliga gruppresentationen.
Syfte
Kopplingar till läroplan
Centralt innehåll
Kunskapskrav i samhällskunskap E C A
Ungdomar och deras identitet
I tonåren är det vanligt att man söker efter sin egen identitet. Man vet inte riktigt vem man är eller ska vara. Det kan handla om kläder, smink, musik, grupptillhörighet eller ens sexuella läggning. Vi ska försöka hitta svar på "Vem är jag egentligen"? Den som snart är vuxen känner sig ofta som en del av ungdomskulturen. Och det finns många olika grupper, med egna klädstilar och musikgenrer. Grupperna ger gemenskap och trygghet. Den ger också en skillnad mot de som inte är med i gruppen.
Syfte
Kopplingar till läroplan
· Sh
Syfte reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
· Sh
Syfte uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
· Sh
Syfte söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
Centralt innehåll
Kopplingar till läroplan
· Samhäll 7-9
Individer och gemenskaper Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.
· Samhäll 7-9
Immigration till Sverige förr och nu. Integration och segregation i samhället
Arbetssätt
Vi kommer att göra en undersökning om t.ex. musik, kläder, identitet, unga och vuxna under olika decennier. Ni väljer gruppvis en ungdomskultur som ni sedan gör en egen enskild mind map/tankekarta där ni utforskar er kultur. Sedan kan ni gruppvis slå samman era mind maps och göra en muntlig redovisning förslagsvis med en powerpoint.
Avslutningsvis kommer ni i små grupper undersöka olika ungdomskulturer. Då kommer vi försöka besvara följande frågor;
· Var härstammar ungdomskulturen från?
· Vad har ungdomskulturen hämtat inspiration från?
· Vilka attityder, åsikter och värderingar står ungdomskulturen för?
· Vad karaktäriserar ungdomskulturen? Utseende, stil, etc.
· Var finns ungdomskulturen? Världen, Sverige?
· Finns det någon musikstil kopplat till ungdomskulturen?
· Vilka intressen förknippas med ungdomskulturen?
· Vad har ni för tankar kring ungdomskulturen? Står ni för något liknande? Håller ni med?
· Finns det något i er stil som kommer från ungdomskulturen?
Detta arbete kommer redovisas muntligt inför klassen v. 22 och betygssättas A-F
Bedömning
Ni kommer att bedömas på redovisningen av er undersökning som sker skriftligt på en mind map och muntligt. Kunskapskrav A-F kommer användas i det här momentet.
Kunskapskrav i samhällskunskap E C A
Eleven kan föra /..,..../ resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra, och beskriver då /......../ samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
|
enkla enkla
|
relativt väl utvecklade förhållandevis komplexa
|
välutvecklde och nyanserade komplexa
| |
Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med /......../ argument,
|
enkla resonemang och till viss del underbyggda argument
|
utvecklade resonemang och relativt väl underbyggda argument
|
välutvecklade resonemang och väl underbyggda argument
| |
Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett /....../ sätt och för /......./ resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
i huvudsak fungerande enkla och till viss del underbyggda
|
relativt väl fungerande utvecklade och relativt väl underbyggda
|
väl fungerande välutvecklade och väl underbyggda
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.