måndag 9 november 2015

SO Vecka 46

Vi jobbar klart med kapitlet "Religioner och andra livsåskådningar" i Digilär.se
Religioner och andra livsåskådningar
Andra religioner
Naturreligioner
Vad är religion
Andra livsåskådningar

Där efter påbörjar vi grupparbetet Religion och andra livsåskådningar. Vi jobbar med det resten av veckan.

Religioner och andra livsåskådningar

Vad är religion och andra livsåskådningar. Vad kan vi välja? Behöver vi välja?
Vem är jag, passar någon av dessa religioner eller åskådningar mig?


Syfte
Kopplingar till läroplan
Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen.
Genom undervisningen ska eleverna bli uppmärksamma på hur människor inom olika religiösa traditioner lever med, och uttrycker, sin religion och tro på olika sätt.
Eleverna ska också ges möjligheter att utveckla kunskap om hur man kritiskt granskar källor och samhällsfrågor med koppling till religioner och andra livsåskådningar.
Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt.
Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur människors värderingar hänger samman med religioner och andra livsåskådningar.
Eleven ska utveckla sin förmåga att analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa.
Eleven ska utveckla sin förmåga att reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
Centralt innehåll
Kopplingar till läroplan

Religioner och andra livsåskådningar
Sekulära livsåskådningar, till exempel humanism.
Identitet och livsfrågor
Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
Etik
Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.
Arbetssätt
Vi kommer att göra en undersökning om t.ex. olika religioner/livsåskådningar. Ni väljer gruppvis en religion/livsåskådningen som ni sedan gör en egen enskild mind map/tankekarta där ni utforskar er religion/livsåskådning. Sedan ska ni gruppvis slå samman era mind maps och göra en muntlig redovisning eller videoinspelning med förslagsvis en power point eller en Quicktime-inspelning.
Grupperna undersöker olika religioner/livsåskådningar. Då kommer vi försöka besvara följande frågor;

·       Var härstammar religionen/livsåskådningen ifrån?
·       Vad har religionen/livsåskådningen hämtat inspiration från?
·       Vilka attityder, åsikter och värderingar står religionen/livsåskådningen för?
·       Vad karaktäriserar religionen/livsåskådningen? Synsätt, åskådning på livet? etc.
·       Var finns religionen/livsåskådningen? Världen, Sverige?
·       Vilka intryck förknippas med religionen/livsåskådningen?
·       Vad har ni för tankar kring religionen/livsåskådningen? Står ni för något liknande? Håller ni med?
·       Likheter inom och mellan olika livsåskådningar och religioner?
      Hur kan identiteter formas av religioner/livsåskådningar?
      Etc etc

Välj någon av dessa:
Zoroastrism, Jainism, Sikhism, Konfucianism eller Daoism.
Ateismen, Humanism, Idealism, Marxism eller Existentialism.

Detta arbete kommer att redovisas muntligt eller genom videoinspelning i halvklass eller gruppvis v. 47. onsdag 18/11 och betygssättas A – F
Samt en inlämning av Mindmapen 18/11 som kommer att betygsättas A -F


E
C
A
Dessutom för eleven enkla resonemang om likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar.
Dessutom för eleven utvecklade resonemang om likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar.
Dessutom för eleven välutvecklade och nyanserade resonemang om likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar.
Eleven kan utifrån undersökningar om hur religioner kan påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden beskriva enkla samband med enkla och till viss del underbyggda resonemang.
Eleven kan utifrån undersökningar om hur religioner kan påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden beskriva förhållandevis komplexa samband med utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang.
Eleven kan utifrån undersökningar om hur religioner kan påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden beskrivakomplexa samband med välutvecklade och välunderbyggda resonemang.
Eleven kan också föra enklaresonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som till viss del för resonemanget framåt.
Eleven kan också föra utvecklade resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som för resonemanget framåt.
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som för resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det.


Redovisning av grupparbetet sker på lektion, vecka 47 Onsdag 18/11.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.