Religioner och andra livsåskådningar
Andra religioner
Naturreligioner
Vad är religion
Andra livsåskådningar
Där efter påbörjar vi grupparbetet Religion och andra livsåskådningar. Vi jobbar med det resten av veckan.
Religioner och andra
livsåskådningar
Vad
är religion och andra livsåskådningar. Vad kan vi välja? Behöver vi välja?
Vem
är jag, passar någon av dessa religioner eller åskådningar mig?
Kopplingar till läroplan
Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen.
Genom undervisningen ska eleverna bli uppmärksamma på hur människor inom olika religiösa traditioner lever med, och uttrycker, sin religion och tro på olika sätt.
Eleverna ska också ges möjligheter att utveckla kunskap om hur man kritiskt granskar källor och samhällsfrågor med koppling till religioner och andra livsåskådningar.
Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt.
Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur människors värderingar hänger samman med religioner och andra livsåskådningar.
Eleven ska
utveckla sin förmåga att analysera kristendomen, andra religioner och
livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa.
Eleven ska
utveckla sin förmåga att reflektera över livsfrågor och sin egen och andras
identitet.
Centralt
innehåll
Kopplingar
till läroplan
Religioner och andra
livsåskådningar
Sekulära
livsåskådningar, till exempel humanism.
Identitet och livsfrågor
Hur
religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och
livsstilar.
Etik
Etiska
frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.
Arbetssätt
Vi kommer
att göra en undersökning om t.ex. olika religioner/livsåskådningar. Ni väljer
gruppvis en religion/livsåskådningen som ni sedan gör en egen enskild
mind map/tankekarta där ni utforskar er religion/livsåskådning. Sedan ska
ni gruppvis slå samman era mind maps och göra en muntlig redovisning eller
videoinspelning med förslagsvis en power point eller en Quicktime-inspelning.
Grupperna
undersöker olika religioner/livsåskådningar. Då kommer vi försöka besvara
följande frågor;
· Var
härstammar religionen/livsåskådningen ifrån?
· Vad
har religionen/livsåskådningen hämtat inspiration från?
· Vilka
attityder, åsikter och värderingar står religionen/livsåskådningen för?
· Vad
karaktäriserar religionen/livsåskådningen? Synsätt, åskådning på livet? etc.
· Var
finns religionen/livsåskådningen? Världen, Sverige?
· Vilka
intryck förknippas med religionen/livsåskådningen?
· Vad
har ni för tankar kring religionen/livsåskådningen? Står ni för något liknande?
Håller ni med?
·
Likheter inom och mellan olika livsåskådningar och
religioner?
Hur kan identiteter formas av religioner/livsåskådningar?
Etc etc
Välj någon
av dessa:
Zoroastrism,
Jainism, Sikhism, Konfucianism eller Daoism.
Ateismen,
Humanism, Idealism, Marxism eller Existentialism.
Detta arbete
kommer att redovisas muntligt eller genom videoinspelning i halvklass eller
gruppvis v. 47. onsdag 18/11 och betygssättas A – F
Samt en
inlämning av Mindmapen 18/11 som kommer att betygsättas A -F
E
|
C
|
A
|
Dessutom för eleven enkla resonemang om
likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar.
|
Dessutom för eleven utvecklade resonemang om
likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra
livsåskådningar.
|
Dessutom för eleven välutvecklade och
nyanserade resonemang om likheter och skillnader inom och mellan
några religioner och andra livsåskådningar.
|
Eleven kan utifrån undersökningar om hur religioner kan
påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden beskriva enkla samband
med enkla och till viss del underbyggda resonemang.
|
Eleven kan utifrån undersökningar om hur religioner kan
påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden beskriva förhållandevis
komplexa samband med utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang.
|
Eleven kan utifrån undersökningar om hur religioner kan
påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden beskrivakomplexa samband
med välutvecklade och välunderbyggda resonemang.
|
Eleven kan också föra enklaresonemang om hur
livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner
och andra livsåskådningar på ett sätt som till viss del för
resonemanget framåt.
|
Eleven kan också föra utvecklade resonemang
om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas
av religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som för
resonemanget framåt.
|
Eleven kan också föra välutvecklade och
nyanserade resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang
och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar på ett
sätt som för resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.