fredag 2 september 2016

So vecka 36 År 9

Vi kommer denna vecka att jobba med Fattigdom och ohälsa samt göra en exkursion.
Vattnet och människan.
Se uppgiften nedan eller på digilär.se
Geografi 
Människans miljö
Hållbar utveckling och vattenkonflikter.



Vattnet och människan

Syfte med denna uppgift

Att bli uppmärksam på hur vi människor har använt/använder oss av och påverkar vatten samt hur vi även förändrat landskapet runt rinnande vatten utifrån våra behov.

Förmågorna

Genom undervisningen i ämnet geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

·  analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och
            förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,

·  utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar
av världen,

·  göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker, och

·  värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.

Livsmiljöer

Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.

Geografins metoder, begrepp och arbetssätt

Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.
Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.


Beskrivning av uppgiften och förberedelser
Exkursionen gör ni tillsammans i grupp (4-5 stycken) vecka 36.
Ni använder er av google maps och letar reda på Luleälven, ni går sedan till den och där börjar ni med att samla in material till er uppgift. Ni utgår från frågeställningarna nedanför och undersöker dem under er fältstudie. I klassrummet sammanställer ni sedan vad ni kommit fram till i form av en Powerpoint eller Keynote. Uppgiften skall sen presenteras muntlig.  Alla i gruppen ska berätta om exkursionen.
OBS!
Glöm inte källhänvisning och källkritik, dessa är en del av uppgiften som examineras.

Frågeställningar

  1. Kan du på kartan se varifrån vattnet rinner och vart det mynnar ut (Luleälven)?
  2. Vad har älven använts till för ca 100 år sen?
  3. Användes den på något annat sätt för 50 år sen?
  4. På vilket sätt utnyttjar människan älven idag?
  5. Finns det branta sluttningar mot vattnet där växtlighet gör att flödet av regnvatten bromsas upp och skyddar jorden? Varför är det bra eller dåligt?
  6. Hur tror du att användningen av älven kommer se ut om ytterligare 50 år?


Gör så här:

·      Ta fram en (topografisk) karta över Sävast. Via Google maps går det ganska lätt att hitta både en karta och en bild. Ni ska ta kort under exkursionen och använda i er muntliga presentation.
·      Gå ut till älven. Titta på omgivningarna längs en sträcka som ni väljer (cirka 500 m). Fundera på hur människan använder och påverkar vattnet genom historien och nu. Används vattnet för bad och båtåkning, till transporter osv. Finns det jordbruk, industrier och/eller hus i närheten? 
·      I klassrummet sammanställer ni svaren. Använd er av internet och leta reda på svaren om hur ert vatten används och påverkats av människor. (Stödord: naturreservat, dricksvatten, vattenkraft, jordbruk, avlopp...)
·      Visa på en egen tillverkad karta vattnets väg mot havet och markera ställen och områden där vattnet påverkas på något sätt.


Vattnet hänger ihop
När det regnar bildas små rännilar. De rinner samman till bäckar som tillsammans bildar
älvar. I sänkor samlas vattnet i sjöar och från dem rinner vattnet vidare mot havet. Allt som påverkar vattnet någonstans på vägen kommer förr eller senare att påverka vattnet nedströms.





Kunskapskrav

Geografi - Årskurs 7-9

E-nivå
C-nivå
A-nivå
Eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.
Eleven för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.
Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett i huvudsak fungerande sätt, samt för enkla och till viss del underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans.
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett relativt väl fungerande sätt, samt för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans.
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt, samt för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans.
Vid fältstudier använder eleven kartor och andra verktyg på ett i huvudsak fungerande sätt.
Vid fältstudier använder eleven kartor och andra verktyg på ett relativt ändamålsenligt sätt.
Vid fältstudier använder eleven kartor och andra verktyg på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.


//Daniel och Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.