Vattnet och människan.
Se uppgiften nedan eller på digilär.se
Geografi
Människans miljö
Hållbar utveckling och vattenkonflikter.
Vattnet och människan
Syfte med denna uppgift
Att bli
uppmärksam på hur vi människor har använt/använder oss av och påverkar vatten
samt hur vi även förändrat landskapet runt rinnande vatten utifrån våra behov.
Förmågorna
Genom undervisningen i ämnet geografi ska eleverna
sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
·
analysera
hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och
förändrar livsmiljöer i olika delar av
världen,
·
utforska
och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar
av världen,
·
göra
geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor
och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker, och
·
värdera
lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik
och hållbar utveckling.
Livsmiljöer
Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka
konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika
delar av världen.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera
geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av
kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns
tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.
Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av
samhällsplanering i närsamhället.
Beskrivning av uppgiften och
förberedelser
Exkursionen gör ni tillsammans i grupp (4-5 stycken) vecka 36.
Exkursionen gör ni tillsammans i grupp (4-5 stycken) vecka 36.
Ni använder er av
google maps och letar reda på Luleälven, ni går sedan till den och där börjar ni
med att samla in material till er uppgift. Ni utgår från frågeställningarna
nedanför och undersöker dem under er fältstudie. I klassrummet sammanställer ni
sedan vad ni kommit fram till i form av en Powerpoint eller Keynote. Uppgiften
skall sen presenteras muntlig. Alla i
gruppen ska berätta om exkursionen.
OBS!
Glöm inte källhänvisning och
källkritik, dessa är en del av uppgiften som examineras.
Frågeställningar
- Kan du på kartan se varifrån vattnet rinner och vart
det mynnar ut (Luleälven)?
- Vad har älven använts till för ca 100 år sen?
- Användes den på något annat sätt för 50 år sen?
- På vilket sätt utnyttjar människan älven idag?
- Finns det branta sluttningar mot vattnet där växtlighet
gör att flödet av regnvatten bromsas upp och skyddar jorden? Varför är det
bra eller dåligt?
- Hur tror du att användningen av älven kommer se ut om
ytterligare 50 år?
Gör så här:
·
Ta
fram en (topografisk) karta över Sävast. Via Google maps går det ganska lätt
att hitta både en karta och en bild. Ni ska ta kort under exkursionen och
använda i er muntliga presentation.
·
Gå ut till älven. Titta på omgivningarna längs
en sträcka som ni väljer (cirka 500 m). Fundera på hur människan använder
och påverkar vattnet genom historien och nu. Används vattnet för bad och
båtåkning, till transporter osv. Finns det jordbruk, industrier och/eller hus i
närheten?
·
I
klassrummet sammanställer ni svaren. Använd er av internet och leta reda på
svaren om hur ert vatten används och påverkats av människor. (Stödord:
naturreservat, dricksvatten, vattenkraft, jordbruk, avlopp...)
·
Visa på en egen tillverkad karta vattnets väg
mot havet och markera ställen och områden där vattnet påverkas på något sätt.
|
Kunskapskrav
Geografi - Årskurs 7-9
E-nivå
|
C-nivå
|
A-nivå
|
Eleven
för enkla och till viss del underbyggda resonemang om
klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser
för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.
|
Eleven
för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om
klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser
för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.
|
Eleven
för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om klimatförändringar
och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa,
samhälle och miljö i olika delar av världen.
|
Eleven kan undersöka omvärlden och
använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och
tekniker på ett i huvudsak fungerande sätt, samt för enkla och till
viss del underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och
relevans.
|
Eleven kan undersöka omvärlden och
använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och
tekniker på ett relativt väl fungerande sätt, samt för utvecklade
och relativt väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och
relevans.
|
Eleven kan undersöka omvärlden och
använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och
tekniker på ett väl fungerande sätt, samt för välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans.
|
Vid
fältstudier använder eleven kartor och andra verktyg på ett i huvudsak
fungerande sätt.
|
Vid
fältstudier använder eleven kartor och andra verktyg på ett relativt
ändamålsenligt sätt.
|
Vid
fältstudier använder eleven kartor och andra verktyg på ett ändamålsenligt
och effektivt sätt.
|
//Daniel och Katarina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.