onsdag 5 april 2017

9d NO FREDAG 7/4

Under detta arbetsområde i biologi  kommer vi att arbeta efter att visa på dessa förmågor

Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då enkelt identifierbara ekologiska samband och ger exempel  energiflöden och kretslopp.
Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då förhållandevis komplexa ekologiska samband och förklarar och visar på samband kring energiflöden och kretslopp.
. Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då komplexa ekologiska samband och förklarar och generaliserar kring energiflöden och kretslopp.
Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar på några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.
Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.
Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.
​Under fredagens lektion vill jag att du ska ta reda på vad dessa begrepp betyder och skriva ned dem. Begreppen kommer du sedan att behöva använda, förstå och förklara  i kommande uppgift som du får på måndag.
Begrepp som du bör känna till efter denna vecka är:

individ
population
samhälle
ekosystem
biosfär
miljö
ekologisk nisch
symbios
konkurrens
biologisk mångfald

fotosyntes
cellandning
förbränning

nedbrytare
kretslopp
kvävefixering
producenter
konsumenter
toppkonsument
näringskedja
näringsväv
näringspyramid

Här nedan finns det bra faktaklipp från youtube.....








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.