onsdag 12 april 2017

Exkursion - Ekologi ( Biotop)

Inlämning: senast 22/5 16:00

1a hand på IST 
2ahand  bloggen

Uppgiften:
  1. Ni ska resonera kring hur ekosystemet i en viss biotop är uppbyggt. Det kan vara t.ex. vara ängen, bäcken, tallskogen, klipphällen, tjärnen
  2. Du ska ta reda på de olika delar som ingår i ett ekosystem, både levande delar (djur, växter, människor, svampar, bakterier etc.) och icke-levande delar (mark, vatten, luft , ljustillgång etc.) 
  3. Detta ska du göra genom att planera och genomföra en fältstudie (se punkter nedan)
    • Du ska planera en fältstudie där du ska undersöka en vald biotop i närområdet under minst två tillfällen.Skriv ned din planering (metod)
    • Du ska genomföra din undersökning och samla ihop material och dokumentera med bilder
    • När du kommer tillbaka till klassrummet ska du sammanställa (resultat)
    • Det som är bra med att gå ut vid minst två tillfällen till din biotop är att du då kan förbättra din undersökning. Skriv ned vad du förbättrade eller vad du missat förra gången och vad du gjorde denna gång (förbättringsåtgärder)
    • Utifrån din fältstudie ska du beskriva din biotop: (Sammanfattning och resonemang)
      • Vilka biotiska och abiotiska faktorer som påverkar vilka som lever där.
      • Vilka organismer som lever där och hur de påverkar varandra med hjälp av näringsvävar och näringspyramider.
      • --------
  4. Sen vill jag att du resonerar  kring vad som skulle kunna hända om.................(Scenario): Någonting händer plötsligt som vi människor är orsak till. Hitta på ett troligt scenario t.ex. avverkning av skogen/ uppdämning av bäcken/ brand..... 
  5. Resonera kring hur en sådan åtgärd kan påverka din biotop och hur vi människor hade kunnat göra för att vara så skonsamma mot biotopen som möjligt 
    • Hur påverkas djur?
    • Hur påverkas växter?
    • Hur påverkas människor?
    • Hur påverkas marken, luften, vattnet?
    • Om scenariot sker, hur skulle man kunna göra denna förändring så skonsam som möjligt?
    • Positiva saker. Negativa saker.

Tips på bra sidor ur Puls Biologi fjärdeupplagan: 144-145, 147, 127
Andra bra böcker: Flora, Fauna, Vad jag finner i ....

Kunskapskrav

Biologi - Årskurs 7-9

E-nivåC-nivåA-nivå
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån.Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt.I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt.
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till biologiska modeller och teorier.Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till biologiska modeller och teorier.Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till biologiska modeller och teorier.
Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras.Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras.Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka.
Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då enkelt identifierbara ekologiska samband och ger exempel energiflöden och kretslopp.Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då förhållandevis komplexa ekologiska samband och förklarar och visar på samband kring energiflöden och kretslopp.Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då komplexa ekologiska samband och förklarar och generaliserar kring energiflöden och kretslopp.
Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar på några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.